Kim jest freelancer? Jak nim zostać i zacząć zarabiać na własny rachunek?

Rate this post
Kim jest freelancer?

Podziel się postem

Być swoim szefem, pracować skądkolwiek chcesz i samodzielnie decydować o tym, jakie projekty realizujesz – brzmi kusząco? To codzienność freelancera. Kto to właściwie jest? Jak nim zostać? Jak szukać zleceń? Sprawdź, co warto wiedzieć o pracy na własny rachunek i rozpocznij swoją przygodę!

Freelancer – co to znaczy?

Freelancer to osoba, która pracuje niezależnie, na własny rachunek. Nie ma stałego etatu, lecz wykonuje zlecenia dla różnych klientów. Może być copywriterem, grafikiem, programistą, fotografem, specjalistą od marketingu czy montażystą wideo. Zakres zawodów, jakie mogą się spełniać we freelancingu, jest ogromny.

Praca freelancera daje swobodę i elastyczność. To dlatego jest ceniona przede wszystkim przez osoby, które nie lubią stagnacji i powtarzalności oraz szefa „wiszącego” im nad głową. Jednak nie oznacza to, że jest pozbawiona wyzwań. Freelancer musi umieć zarządzać swoim czasem i planować pracę. Ponadto wyzwaniem może być skuteczne zdobywanie klientów, coraz trudniejsze na konkurencyjnym rynku, czy dbanie o finanse. Freelancing nie jest zatem dla każdego. Jeśli jednak jesteś przedsiębiorczy, niezależny i ambitny, tego rodzaju praca może Ci przynieść dużo satysfakcji, a nierzadko również wysokie zarobki.

Jakie zawody mogą wykonywać freelancerzy?

Freelancing nie jest ograniczony do jednej branży. Do najpopularniejszych zawodów, w których można pracować jako freelancer, należą:

  • copywriter – pisanie tekstów reklamowych, artykułów, opisów produktów czy scenariuszy wideo to usługi, które cieszą się dużym popytem wśród firm z wielu branż;
  • grafik – projektowanie logo, materiałów promocyjnych czy stron internetowych to zadania, które często zleca się freelancerom;
  • programista – freelancer w tej branży może tworzyć strony internetowe, aplikacje czy oprogramowanie; wysokie zapotrzebowanie na specjalistów IT sprawia, że firmy z tego sektora często poszukują wsparcia z zewnątrz;
  • specjalista SEO – pozycjonowanie stron internetowych to usługa, która we współczesnym świecie ma ogromne znaczenie, a zatrudnienie freelancera jest tańsze niż przyjęcie nowego pracownika na etat;
  • montażysta wideo – produkcja i edycja filmów dla firm, YouTuberów czy influencerów to dochodowy rynek.

To oczywiście tylko przykłady. Freelancerem może być właściwie każdy, kto świadczy jakieś konkretne usługi i ma niezbędne do tego umiejętności.

Jak zostać freelancerem i zdobyć pierwsze zlecenia?

Interesuje Cię kariera jako freelancer? Praca na własny rachunek na początku może być trudna. Co zrobić, aby zdobyć pierwsze zlecenia jako freelancer i rozwinąć się w tym?

1. Wybierz specjalizację

Przede wszystkim zastanów się, w czym jesteś dobry, co sprawia Ci przyjemność oraz jakie konkretne usługi możesz zaoferować swoim potencjalnym klientom. Weź pod uwagę także rynek – postaraj się znaleźć niszę, która da Ci przewagę. Przykładowo wśród programistów najbardziej poszukiwani są freelancerzy, którzy doskonale znają niszowe języki programowania.

2. Zbuduj portfolio

Nawet jeśli dopiero zaczynasz, stwórz kilka przykładowych projektów. Musisz pokazać  potencjalnym klientom, że warto Cię  zatrudnić. Możesz zacząć od wykonania kilku projektów „pro bono” dla znajomych lub organizacji charytatywnych, by zdobyć pierwsze realizacje do portfolio. Warto je upublicznić, np. zakładając stronę internetową ze swoją ofertą.

3. Załóż profile na platformach dla freelancerów

Warto zaistnieć na portalach, na których klienci szukają zleceniobiorców. Popularne serwisy to:

  • Upwork.com,
  • Fiverr.com,
  • Useme.com,
  • Freelancer.com,
  • Oferteo.pl.

Na niektórych stronach możesz znaleźć zleceniodawców z całego świata, co zapewnia szerokie możliwości rozwoju.

4. Aktywnie szukaj zleceń

Nie czekaj, aż klient sam Cię znajdzie. Zgłaszaj się do ogłoszeń, buduj sieć kontaktów i korzystaj z social mediów. LinkedIn, grupy na Facebooku czy fora tematyczne pomogą Ci zdobyć zlecenia i kontakty niezbędne do rozwoju Twojego biznesu.

5. Rozwijaj się

Freelancing to ciągła nauka. Im więcej wiesz i potrafisz, tym więcej możesz zaoferować swoim klientom. Dlatego dobrym pomysłem może być poszerzanie swoich umiejętności lub pogłębianie wiedzy w niszy, w jakiej funkcjonujesz. Korzystaj z książek, kursów, warsztatów czy webinarów, aby skutecznie się rozwijać. Jeśli natomiast interesuje Cię więcej wiedzy na temat samego freelancingu, sprawdź kurs freelancer, który pomoże Ci szybciej wystartować i unikać błędów.

Nie zapominaj o kwestiach formalnych

Freelancerzy zazwyczaj prowadzą własną działalność gospodarczą, co wiąże się z koniecznością odprowadzania składek ZUS,  prowadzenia księgowości i samodzielnego płacenia podatków.

Możesz jednak zacząć oferować swoje usługi w ramach działalności nierejestrowanej. Do momentu osiągnięcia określonego prawnie limitu przychodów w miesiącu (75% minimalnego wynagrodzenia, co w 2025 r. daje 3499,50 zł) nie musisz rejestrować działalności gospodarczej.

Często dobrym pomysłem jest też rozwijanie kariery freelancera bez rezygnacji z etatu. Zajmując się początkowo swoją nową działalnością po godzinach, unikniesz przestojów w zarobkach. Pamiętaj, że freelancing to nie tylko wolność, ale też duża odpowiedzialność oraz ryzyko.

Odkryj więcej