Jak zacząć zdrowo żyć na co dzień  ?

Jak żyć zdrowo przez wiele lat, unikając chorób cywilizacyjnych i ciesząc się dobrą kondycją?

Aby osiągnąć ten cel, konieczna jest odpowiednia wiedza zastosowana w praktyce. Niezbędne informacje na ten temat, które pozwolą Ci na prowadzenie zdrowego trybu życia, znajdziesz w poniższym artykule.

Jak zacząć zdrowo żyć na co dzień  ? Zestaw porad

Dieta

Nie bez przyczyny mówi się, że człowiek jest tym, co je. Sporo prawdy zawiera się w tym stwierdzeniu, jeśli chodzi o wpływ diety na organizm. Odżywiając się prawidłowo, można bowiem skutecznie poprawić zdrowie, przedłużyć sobie życie i po prostu czuć się lepiej na co dzień. Pojawia się jednak pytanie, czym jest zdrowe odżywianie i jak należy rozumieć ten termin.

Mówiąc o zdrowym odżywianiu, powinno się podkreślać przede wszystkim zbilansowanie diety, czyli ułożenie jej w taki sposób, aby w odpowiednich proporcjach i ilościach dostarczała organizmowi wszystkich niezbędnych mikro- i makroelementów.

Nie może być ich ani za mało, ani za dużo, ponieważ zarówno niedobory witamin, jak i nadpodaż kalorii prowadzą do negatywnych, choć skrajnie różnych skutków.

Zdrowa dieta bazuje na nieprzetworzonych, świeżych produktach z niewielką zawartością (lub całkowitym brakiem) tłuszczów trans i przemysłowego cukru.

Chcesz więcej informacji o diecie ? zapisz się na darmowy poradnik

Jak zacząć zdrowo żyć

Kluczowe jest to, żeby spożywane w diecie produkty były niskoprzetworzone lub w ogóle nieprzetworzone. Przykładowo, świeże pomarańcze są prawdziwą bombą witaminową, podczas gdy ten sam owoc, tyle że poddany kandyzowaniu, staje się szkodliwy dla zębów i przyczynia się do otyłości z uwagi na wysoką zawartość cukru. Należy więc unikać gotowych dań, a także wszelkiego rodzaju fast foodów oraz słodkich i słonych przekąsek.

Aktywność fizyczna

Drugim kluczowym aspektem, który pozwala na zachowanie dobrego zdrowia przez długie lata, jest aktywność fizyczna. Jak pokazują wyniki badań naukowych, regularny ruch przez zaledwie 25 min dziennie może przedłużyć życie nawet o 7 lat, podczas gdy jego zaniechanie skraca je o kilka lat. Lista korzyści płynących z systematycznego uprawiania aktywności fizycznej jest bardzo długa i obejmuje ograniczenie ryzyka m.in. otyłości, choroby nowotworowej, cukrzycy, osteoporozy czy chorób serca i układu krążenia.

Mimo że aktywność fizyczna wspomaga kondycję i ogólną sprawność organizmu, ma korzystny wpływ również na samopoczucie i zdrowie umysłowe. Regularne uprawianie sportu poprawia nastrój i sprzyja efektywniejszej pracy mózgu, redukuje stres i zapewnia wsparcie w walce z ewentualnymi problemami psychicznymi oraz emocjonalnymi. Pytanie tylko, jaką formę powinna mieć aktywność fizyczna.

W praktyce mniej istotne jest to, jaki sport uprawiasz od tego, czy robisz to regularnie i przez odpowiednio długi czas. Dbaj o aktywność każdego dnia, choć niekoniecznie w formie treningów – w zupełności wystarczą półgodzinne lub dłuższe spacery w lesie czy parku. Jeśli chodzi o sport, masz dowolność – wybierz tę dyscyplinę, którą najbardziej lubisz i po prostu zacznij ją systematycznie uprawiać.

Brak nałogów

Nie jest tajemnicą, że uzależnienia niszczą organizm w sensie fizycznym, a także psychicznym i emocjonalnym. Najpopularniejsze używki – alkohol i papierosy – w efekcie systematycznego stosowania przez długi czas mają wysoce negatywny wpływ na szeroko pojęte zdrowie i funkcjonowanie kluczowych układów oraz organów w organizmie, dlatego należy je ograniczać. Statystycznie rzecz ujmując, jeden wypalony papieros skraca życie nawet o kilkadziesiąt minut.

Oczywiście nie chodzi o zupełną rezygnację z alkoholu – wypicie jednego piwa w sobotni wieczór na pewno nikomu nie zaszkodzi, jednak już codzienne sięganie po kufel jak najbardziej. Prawdziwe szkody powoduje nadużywanie, które może skończyć się uzależnieniem, prowadząc do dramatów w wymiarze nie tylko zdrowotnym, ale również osobistym, emocjonalnym.

Radzenie sobie ze stresem

Wpływ stresu na zdrowie często jest bagatelizowany, tymczasem czynnik ten ma niekorzystne działanie dla organizmu. Długotrwały stres szkodzi układowi odpornościowemu, może powodować bezsenność, podwyższa ryzyko nadwagi, otyłości, nadciśnienia i cukrzycy, sprzyja bólom mięśni. Rujnuje zdrowie nie tylko fizyczne, ale przede wszystkim psychiczne. Problem w tym, że stres towarzyszy obecnie społeczeństwu praktycznie codzienne, dlatego kluczowe jest to, jak sobie z nim poradzisz.

Radzenie sobie ze stresem to sztuka, która wymaga cierpliwości i poświęcenia, ale zdecydowanie warto się jej nauczyć, bo jej opanowanie poprawia jakość życia. Powstają opasłe książki na ten temat, więc zamknięcie go w kilku akapitach jest niemożliwe. Warto jednak przypomnieć kluczową zasadę równowagi życiowej, która polega na tym, że codzienność powinno się dzielić w równym stopniu na pracę, obowiązki domowe i rodzinne oraz odpoczynek i hobby. Całkowite poświęcenie się pracy sprzyja stresowi, podobnie jak brak aktywności fizycznej i brak wsparcia ze strony najbliższych.

Sen

Kolejnym często ignorowanym aspektem wpływającym na zdrowie jest odpowiednio długi i głęboki sen, który trwa co najmniej 6-7 godzin. Zarywanie nocek, częste spanie po 4-5 godzin, kładzenie się do łóżka o różnych porach, niemożność zaśnięcia i budzenie się w nocy to standardowe problemy ze snem dla ok. 50% polskiego społeczeństwa. Należy z nimi walczyć, ponieważ mogą prowadzić do takich konsekwencji jak:

1. nadwaga i otyłość,

2. obniżenie sprawności umysłowej i fizycznej,

3. dekoncentracja,

4. spadek libido,

5. choroby sercowo-naczyniowe,

6. zaburzenia metaboliczne,

7. stany depresyjne.

Aby zadbać o sen, a tym samym własne zdrowie, kładź się do łózka w podobnych godzinach, ale nie później niż ok. północy. Przygotuj sobie wygodne posłanie, a w ciągu dnia pamiętaj o aktywności fizycznej. Prowadź regularny tryb życia, a w łóżku spęczaj czas wyłącznie, gdy idziesz spać. Przed snem nie korzystaj z urządzeń elektronicznych emitujących niebieskie światło, nie objadaj się przed zaśnięciem i nie śpij w ciągu dnia, a rano budź się mniej więcej o tej samej porze.

Relacje międzyludzkie

Nawet satysfakcjonująca praca, głęboki i długi sen, dopięta na ostatni guzik dieta i codzienna aktywność fizyczna nie zapewnią pełnego zdrowia organizmowi, jeżeli jest się samotnym. Utrzymując bliskie kontakty społeczne, posiadając rodzinę i przyjaciół, ma się wsparcie w trudnych momentach życiowych, a te dotyczą każdego z nas bez wyjątku. Dobre relacje z innymi ludźmi nadają sensu codziennym trudom i pozwalają poczuć się spełnionym, co powoduje wydzielanie się endorfin, czyli hormonów mających pozytywny wpływ na zdrowie. Organizm produkuje je także podczas wysiłku fizycznego.

Zrozumienie, serdeczność, przyjaźń, miłość, a nawet zwykła rozmowa, podczas której można zwierzyć się ze swoich trosk i problemów, dla wielu osób mogą być najlepszym lekiem na wszelkie dolegliwości. Z kolei samotność i poczucie odtrącenia można uznać za szkodliwe trucizny, które niszczą nie tylko życie wewnętrzne, ale również negatywnie wpływają na zdrowie organizmu.

Manipulacja i wywieranie  wpływu ! zapisz się na darmowy poradnik

Jak zacząć zdrowo żyć

Podsumowując, troska o zdrowie wymaga holistycznego spojrzenia na ludzki organizm, włącznie z jego psychiką, emocjami i relacjami społecznymi. Każdy obszar codziennego życia ma mniejsze lub większe znaczenie dla zdrowia, dlatego nie należy się skupiać wyłącznie na jednym z nich. Warto o siebie dbać, ale bez popadania w przesadę – kilka kostek czekolady, wypicie paru piw ze znajomymi czy jedna zarwana nocka nikomu krzywdy nie zrobią.

 

About the Author