Jak się zmotywować

O osobach, które odnoszą sukces w wybranej dyscyplinie, zazwyczaj mówimy „utalentowani”, „pracowici” czy… „urodzeni pod szczęśliwą gwiazdą”. To prawda, sukces może mieć wiele przyczyn – od wyjątkowo szczęśliwego splotu okoliczności, po tytaniczną pracę czy niespotykanie wysokie kompetencje. Zawsze jednak kluczem jest odpowiednia motywacja. Bez umiejętności motywowania się, bez odpowiedniej motywacji – najzwyczajniej w świecie trudno o pomyślne rezultaty i poczucie satysfakcji… W poniższym artykule zastanawiamy się zatem, jak się zmotywować.

Duże marzenia i jasne cele

W poniższym materiale wideo Akademii Kar-Group Magdalena Jewuła mówi o marzeniach i celach, które stanowią najsilniejsze źródło motywacji. I trudno z tym polemizować.

Ktoś powie: przecież każdy ma jakieś marzenia, ale nie oznacza to silnej motywacji. Pełna zgoda! To sygnał, że trzeba… marzyć umiejętnie. Chodzi o to, by oswajać się z marzeniami i nadawać im konkretne ramy. Jeśli marzyć o dobrym samochodzie, to wiedzieć, jaki model spełnia te kryteria. Jeśli marzyć o domu, to zastanawiać się, jakby miał wyglądać, jak być wyposażony i urządzony. Jeśli marzyć o dalekich podróżach, to, zamiast „ogólnie” myśleć o tym, warto sięgnąć po atlas i mapy, zaznaczając najciekawsze kierunki wymarzonych podróży.

Nawet jeśli w tym momencie nie stać Cię ani na samochód, ani na dom, ani na podróże. Ani na inne marzenia, które wcale nie muszą być tak drogie czy odległe.

Te rozważania nieuchronnie kierują nas w stronę przekucia marzeń na konkretne cele. Skoro marzysz o domu – postaw sobie za cel jego kupno lub budowę. Skoro marzysz o własnym biznesie – postaw za cel założenie firmy. A potem gdy będziesz marzyć o biznesowym sukcesie, określ cel odnoszący się do rozwoju Twojej działalności.

Jedną z najpopularniejszych metod określania celu jest SMARTER. Według niej każdy cel powinien być:

  • konkretny,
  • mierzalny,
  • osiągalny,
  • istotny,
  • określony w czasie,
  • ekscytujący,
  • zapisany.

Musisz dokładnie wiedzieć, co jest Twoim celem oraz umieć zmierzyć stopień jego realizacji. Powinien być możliwy do osiągnięcia, ale na tyle ważny i ambitny, by to samo w sobie było dla Ciebie motywacją do działania i poświęcenia. Cel SMARTER ma „deadline”, czyli konkretny termin realizacji, jest ekscytujący, a zarazem gdzieś zapisany, widoczny, choćby na tej symbolicznej liście przyczepionej do lodówki lub nad biurkiem.

Wszystko zaczyna się w głowie. Dobrze „zaprojektowany” i przemyślany cel jest źródłem motywacji do realizacji marzeń. Nawet, a może przede wszystkim tych, które są dziś daleko.

Jak się zmotywować finansowo

Jak się zmotywować? Konkretami. Każdy z nas wyznaje inne wartości, jednych motywują cele materialne, innych towarzyskie czy duchowe. Im więcej wiemy o tym, co mamy do zrobienia w związku z postawionymi celami, tym łatwiej odnaleźć w sobie motywację. Łatwiej zmotywować się do zarobienia 1000 dodatkowych zł na drobny, niezbędny remont niż zarobienia „jakichś pieniędzy”, żeby „coś zrobić”. Konkret. Lista działań. Budżet. Im bardziej operujemy na faktach i liczbach, tym bardziej motywujemy się do wykonywania konkretnych kroków przybliżających nas do realizacji marzenia.

Wyzwalacz nawyku

W natłoku codziennych obowiązków i wszechobecnych bodźców można rozproszyć się i zapomnieć o marzeniach oraz celach. Tym bardziej warto korzystać z tzw. wyzwalaczy nawyku, o których więcej dowiesz się z poniższego filmu.

Wyzwalaczem nawyku jest po prostu wszystko to, co przypomina o marzeniach i celach, które są dla nas ważne. Mogą być to:

  • przypomnienie w formie budzika w telefonie,
  • inspirujący cytat na plakacie,
  • inspirujące zdjęcia zamocowane na lodówce,
  • hasła na tablicach korkowych.

Perspektywa rozwoju podpowiedzią, jak się zmotywować

Dużą motywacją powinna być dla nas wszystkich wizja rozwoju. Chodzi o perspektywę stawiania kolejnych kroków – niezależnie od naszego obecnego położenia czy trudności. Czasami w życiu trzeba zrobić krok w tył, by potem zrobić dwa kroki do przodu. Znasz to powiedzenie? Zwróć uwagę, że to wciąż ruch. Najgorsza jest stagnacja. Brak ruchu, brak działania działają na nas niezwykle demotywująco. Pogłębiają trudności, a na pewno nie przybliżają do realizacji marzeń. Czasem trzeba zaryzykować, czasem ruszyć w nieznane. Ale to niezwykle motywujące wiedzieć, że nasze poszukiwania mogą przynieść pożądane rezultaty, że mimo wszystko, sporo zależy od nas.

Stabilizacja i nastrój

Można długo rozprawiać o tym, jak się zmotywować i jak dążyć do określonych celów. Ale we wszystkim trzeba zachować umiar, ten słynny „złoty środek”. Przesadne dążenie do celu za wszelką cenę również nie jest dobre. Trzeba nauczyć się odpoczywać, trzeba wiedzieć, jak złapać zdrowy dystans. Trudno o motywację, gdy organizm odmawia posłuszeństwa i gdy zmęczenie bierze górę.

Unikaj toksycznych relacji i ludzi, którzy noszą w sobie zbyt duży, negatywny ładunek emocjonalny. Zawiść, zazdrość – one nie motywują, tylko pogrążają. Pozytywne emocje, pozytywne obrazy, to właśnie do nich dąż, jeśli szukasz motywacji.

Ucz się, jak się zmotywować i rozwijać

Choć wiele rzeczy motywuje nas intuicyjnie, dobrze jest mieć świadomość działania poszczególnych elementów na naszą psychikę. Przekonaj się o tym poprzez uczestnictwo w darmowym kursie Kar-Group „Jak się zmotywować”. Wejdź na stronę https://kargroupoferta-33e6f.gr8.com/, podaj imię oraz adres e-mail do newslettera i odbierz za to dostęp do całkowicie bezpłatnego szkolenia. Materiał dydaktyczny składa się z filmów oraz 60-stronnicowej publikacji w formacie PDF.

Jak się zmotywować i jak wyznaczać cele – to dwa najważniejsze pytania, na które odpowiedzi poszukujemy razem z Tobą w trakcie darmowego kursu.

Jeśli znajdziesz w szkoleniu źródło inspiracji i… motywacji zapraszamy Cię na kolejne kursy do Akademii Kar-Group. Uczenie się także jest motywacją, by dowiadywać się więcej i osiągać przez to kolejne cele i zamierzenia. Niezależnie od Twojego wieku czy sytuacji – zawsze jest dobry moment, aby poszerzać horyzonty i zdobywać nowe informacje. Zapraszamy!

5/5 - (4 votes)

Categories: program kursu

About the Author

Karol Leszczyński ()