Jak myśleć pozytywnie – 11 skutecznych sposobów

Każdego dnia docierają do naszych zmysłów miliony informacji o tragediach, kataklizmach, głodzie, wojnach i nieszczęściu. Nie możemy całkowicie się od nich odciąć, dlatego wielu ludzi zupełnie nieświadomie pozwala się im zdominować. Tempo życia i stres powodują, że nasze umysły zostają osaczone negatywnymi myślami, które sami tworzymy na podstawie tego, co zobaczymy i usłyszymy, a następnie dopuszczamy je do naszej świadomości, aby w niej panowały i odgrywały najważniejszą rolę.

Rozwiązaniem tego problemu jest nauka pozytywnego myślenia bez względu na okoliczności, w jakich się znajdziemy. Daje ona wymierne korzyści w postaci siły do pokonywania trudności, uczy wiary we własne możliwości, wyzwala twórcze postawy, czego konkretnym przykładem jest nasze zharmonizowane i spokojne życie.

Jak myśleć pozytywnie? Oto kilka pomysłów, które warto wdrożyć już teraz.

Jak myśleć pozytywnie – 11 sposobów

 

1. Uwierz w siebie i swoje możliwości – to solidna podstawa, by zbudować poczucie własnej wartości i klucz do osiągnięcia sukcesu. Niekiedy potrzeba czasu, aby przeanalizować poczucie niemocy, która nas ogranicza, a następnie pracy z terapeutą lub psychologiem, jeśli problem tkwi głębiej. Kompleksy, w które popadamy często z powodu porównywania się z innymi lub zawieszania sobie poprzeczki zbyt wysoko, z jednoczesnym wmawianiem sobie, że tego oczekują od nas inni, blokują siły wewnątrz naszej psychiki. Jeśli mamy z tym problem, powinniśmy praktykować podsuwanie umysłowi odpowiednich idei, które zdominują nasz umysł, podobnie, jak to czynią negatywne myśli. Wiąże się to z narzuceniem pewnej dyscypliny myślowej, nawet podczas rutynowych zajęć lub pracy. Można to robić, np. umieszczając w zasięgu naszego wzroku karteczki z pozytywnym przekazem: „uda Ci się”, „potrafisz to wykonać”, „masz dobry plan”. Ten na pozór banalny pomysł odblokowuje naszą psychikę, dodając odwagi w działaniu.


Innym problemem współczesnych ludzi jest brak pewności siebie. Bierze się ona z wewnętrznego przestraszenia, chęci ucieczki od życia czy poczucia nieustannego zagrożenia. Zablokowanie sił następuje, jeśli nakładają się na siebie trudności, pozbawiające nas energii i pozostawiające człowieka wyczerpanym i zniechęconym. Bardzo ważną rzeczą, jaka możemy wtedy dla siebie zrobić, jest nowa ocena możliwości. Jeśli czujemy, że wszystko straciliśmy, weźmy kartkę i spiszmy to, co nam pozostało, a później – zacznijmy od początku.

2. Nie piętrz trudności w wyobraźni.

Nie od dziś wiadomo, że strach wyolbrzymia czarne scenariusze, dlatego pomniejszaj każdą nawet chwilową myśl, która dopadnie Cię w przypływie obaw. By wyeliminować trudności, trzeba je najpierw poznać, by móc później skutecznie je pokonać. Myślenie o problemie nie rozwiąże go, a wmawianie sobie, że coś się nie uda, napełni Cię niepotrzebnym lękiem. Nie pozwól, by ten Cię opanował w przypływie chwilowej słabości.

3. Zastąp słowa blokujące – wspierającymi.

Psycholog J. Walkiewicz proponuje następujące zamiany:

–  zamiast rozczarowałem się – doświadczyłem,

zamiast poświęcę się – wybieram,

zamiast powinienem – decyduję,

zamiast problem – zadanie,

zamiast nie potrafię – nauczę się.

4. Ćwicz oczyszczanie umysłu.

Jest to metoda do osiągnięcia pełnego spokoju umysłu, którą N. V. Peale, autor książki „Moc pozytywnego myślenia” zaleca stosować co najmniej dwa razy dziennie. Świadome pozbywanie się lęków, żalów, nienawiści, niepewności, czy poczucia winy, choć samo w sobie jest wysiłkiem, przynosi ulgę i pewnego rodzaju katharsis. W praktyce przypomina to sytuację, w której zwierzasz się zaufanemu przyjacielowi. Nie wystarczy samo oczyszczenie umysłu bez wypełnienia go twórczymi myślami. W ciągu dnia wracaj, więc do spokojnych obrazów, jakie widziałeś w życiu – zachodu słońca nad jeziorem lub mgły ścielącej się w górskiej kotlinie. Przywoływanie z pamięci pięknych widoków działa na mózg, jak kojący balsam. Możesz również praktykować technikę „sugestywnej artykulacji”, czyli powtarzania słów pełnych pokoju. Mają one siłę sugestii i działają terapeutycznie. Podobny rezultat uzyskamy, recytując fragmenty poezji, które mają swój rytm i melodię.

5. Wprowadzaj spokój w rozmowach, ponieważ negatywne treści pogarszają okoliczności, a wtedy ponure oczekiwania sprawdzają się. Reaguj również, jeśli konwersacja przybiera nerwowy charakter i wytrąca z równowagi – postaraj się wprowadzać elementy pokojowe. Bardzo ważne jest eliminowanie z rozmów negatywnych treści, gdyż tworzą one wewnętrzne napięcie i prowadzą do irytacji. Choć, trzeba przyznać, niekiedy musimy zmierzyć się z niełatwymi problemami, pokazując swoje „ja”.

Dlaczego tak ważne są wymawiane przez nas słowa i co mają wspólnego z myśleniem pozytywnym? Bezpośrednio i zdecydowanie wpływają na nasze myśli, a te wytwarzają słowa, które przenoszą idee, ale również tworzą i przekształcają postawy. Myślenie często zaczyna się od mówienia, a nie odwrotnie. 6. Ćwicz się w codziennym milczeniu, które jest jedną z technik do osiągania spokojnego umysłu. Każdy z nas potrzebuje minimum kwadransa ciszy na dobę, ale mało kto o tym wie. Na początku nie będzie to łatwe, bo myśli będą się kłębić, ale taka naturalna terapia, kiedy przestaniemy odbierać impulsy z zewnątrz, a skupimy się na własnym wnętrzu, wprowadzi nas w stan głębokiego odpoczynku.

Podczas praktykowania chwil w ciszy, wracaj do pełnych spokoju obrazów, widoków i przeżyć, jakie przechowujesz w pamięci. Stwórz z nich swoisty magazyn, do którego możesz zajrzeć w przyszłości, by znaleźć inspirację do tworzenia pozytywnych myśli.

6. Zajmij się tworzeniem własnego szczęścia.

Możesz pozostać nieszczęśliwy, jeśli tego chcesz, ale po co? Lepiej powtarzaj sobie pozytywne zdania, że wszystko układa się pomyślnie, a będziesz mieć dobry dzień, bo właśnie w ten sposób projektujesz rzeczywistość. Życie przynosi nam tyle kłopotów, że zamiast produkować dodatkowe cierpienia w umyśle, pozbądźmy się tego balastu.

7. Nie nasycaj świadomości negatywnymi uczuciami, złością, złą wolą, nienawiścią i nie oburzaj się. „Nawyk bycia szczęśliwym powstaje przez praktykowanie radosnego myślenia”, twierdzi N. V. Peale, dlatego każdego dnia sporządzaj w głowie listę radosnych myśli, a następnie wracaj do nich. Jeśli do głowy przyjdą Ci negatywne myśli, niezwłocznie usuń je i zastąp radosnymi.

8. Nie przyjmuj do świadomości cudzych sugestii negatywnych.

Są to najczęściej krytyczne stwierdzenia typu: nic nie potrafisz, nie nadajesz się do niczego, nic Ci się nie uda, nie masz racji. Jako dziecko nie miałeś świadomości, że możesz się przed nimi bronić, a im większym autorytetem dla Ciebie był dorosły, z którego ust padały takie zdania, tym większa była Twoja bezsilność.

Stosuj autosugestię konstruktywną, aby pozbyć się wpojonych w przeszłości wyobrażeń i nie poddawać się niszczycielskiemu wpływowi cudzych opinii. Myśl o sobie pozytywnie.

9. Nie ulegaj strachowi, i przesądom, które masz zakorzenione w podświadomości. Zwykle utrudniają one zmianę jakiegokolwiek myślenia.

10. Nie porównuj się z innymi, ponieważ nie masz możliwości pożyczenia sobie cudzego życia. Twoje zachowanie może za to przerodzić się we frustrację i kompleksy.

Przedstawione tu propozycje, co zrobić, aby myśleć pozytywnie, są tylko wycinkiem całej palety pomysłów, które mają Cię zainspirować do poszukiwania własnych ścieżek, prowadzących do tworzenia pozytywnych myśli, wyobrażeń, przekonań i emocji. Nie są gotową receptą na osiągnięcie pełnego sukcesu w tej materii, ponieważ ich realizacja zależy całkowicie od Ciebie i Twojego nastawienia w tej kwestii, a zwykle zapominamy, że im częściej coś powtarzamy, tym bardziej tego doświadczamy. Pozytywne myślenie trzeba trenować, aby miało ono wpływ i przekładało się na nasze życie. Rzadko w pełni jesteśmy świadomi tego procesu i warto postarać się, aby to zmienić. Warto też podkreślić, że często nie wiemy do końca, czego tak naprawdę pragniemy i artykułujemy wyraźnie to, czego chcemy unikać. W ten sposób kierujemy naszą uwagę na negatywne myśli, wysyłając krytykę na zewnątrz. Nie bądźmy wtedy zdziwieni, że równie często powróci ona do nas.


 

Nie zapominaj też o roli świadomości, kiedy zaczynasz plotkować, oceniać innych, czy krytykować lub pisać w myślach czarne scenariusze. Najlepiej przerwij, zanim dokończysz, a jeśli robi to ktoś inny w Twojej obecności, nie wzmacniaj jego przesłania i zawsze staraj się o optymistyczny komentarz. Pielęgnuj również kontakty z pozytywnymi osobami, gdyż ich towarzystwo, jest jak balsam oczyszczający dla Twojego umysłu. One też inspirują Twój mózg do tworzenia pozytywnych myśli.

11. Korzystaj z darmowej edukacji i się ciągle rozwijaj

Jako firma szkoleniowa przygotowaliśmy dla Ciebie 7 darmowych szkoleń z rozwoju osobistego, zapisz się na dowolne z nich.

1. Kurs administracja publiczna i samorządowa
2. Jak i gdzie pozyskać Klienta ?
3. Kurs Marketing i Reklama
4. Jak być dobrym rodzicem ? Poradnik + TEST
5. Poradnik dietetyczny
6. Psychologia psa
7. Jak schudnąć – poradnik video

 

Kursy płatne online z certyfikatem.

Wybierz grupę kursów dla siebie !

Kursy techniczne (38 kursów)

Kursy rozwojowe (34 kursy)

Kursy sportowe (25 kursów)

Szkolenia doszkalające ONLINE z certyfikatem

 

Fraza kluczowa artykułu: jak myśleć pozytywnie, jak pozytywnie myśleć, jak zacząć myśleć pozytywnie, jak zacząć pozytywnie myśleć, jak myśleć o sobie pozytywnie, jak myśleć pozytywnie, jak pozytywnie myśleć, jak zacząć myśleć pozytywnie, jak zacząć pozytywnie myśleć, jak myśleć o sobie pozytywnie, jak myśleć pozytywnie, jak pozytywnie myśleć, jak zacząć myśleć pozytywnie, jak zacząć pozytywnie myśleć, jak myśleć o sobie pozytywnie,

About the Author